دوره تخصصی/ کاربردی «قرارداد ها، مدیریت ادعا و آنالیز تاخیراتِ پروژه ها»

از آنجایی که پروژه به هماهنگی بین کارفرمایان، مشاوران، پیمانکاران، تامین کنندگان و سایر ذینفعان وابسته بوده و نظرات و منافع متفاوتی بین آنها وجود دارد، پروژه همواره در معرض خطر تاخیرات (Delays) و دعاوی (Claims) قرار دارد. ازین جهت، “آنالیز صحیح تاخیرات” “مدیریت اصولی دعاوی” دو رکن مهم برای جلوگیری از شکست پروژه­ می‌باشند. اگرچه در بحث آنالیز تاخیرات تلاش­های بسیاری در کشورمان شده است، جلوگیری از شکست پروژه اما همچنان بسیاری از کارشناسان و مدیران با “تکنیک­ها و ابزارهای” آنالیز تاخیرات آشنایی کافی ندارند.. بدون استفاده ازین تکنیک­ها، نه قادر به تاخیرات را آنالیز خواهیم بود ، و نه قادر به مدیریت دعاوی و حل اختلافات.

 ادعا چیست؟

ادعا یا Claim در استانداردهای PMI به این صورت تعریف شده است: تقاضائی از سوی یک طرف قرارداد در ازای وجود دلایلی اصولا صحیح و یا به گمان متقاضی صحیح که معمولا به خاطر اقدامات، دستورات و یا تغییرات اعمالی نامنطبق با مفاد قرارداد پروژه از سوی طرف دیگر قرارداد به وجود آمده و از لحاظ اقتصادی بین طرفین قابل حل و فصل نمی باشد. ادعا را به دو دسته می توان تقسیم نمود: ادعا علیه کارفرما و ادعا علیه پیمانکار.

  سیستم مدیریت ادعا در پروژه های ایران با دو رویکرد، به موضوع مدیریت ادعا در پروژه ها می پردازند. یکی با رویکرد حقوقی و دیگری با رویکرد مدیریت پروژه. در رویکرد حقوقی، به مدیریت ادعا، تنها از دیدگاه قوانین و مقررات حقوقی و قانونی نگاه می شود و تلاش می شود که مدیریت ادعا، با شرایط عمومی پیمان و قوانین و مقررات حقوقی مطابقت داده شده و از طریق آن لایحه ادعا، تهیه شود.

 اما در رویکرد مدیریت پروژه ای که دیدگاهی جامع تر به موضوع مدیریت ادعا دارد، به این موضوع، از دیدگاه یک سیستم نگاه می کند؛ بطوریکه این سیستم، اجزای ذیل را دارا می باشد.

 مساله‌ای که توجه بسیاری از مدیران پروژه‌ها را به خود معطوف کرده است محدودیت منابع پروژه، نحوه تخصیص آن و هزینه‌هایی است که در پروژه‌ها پرداخت می‌شوند. لذا مدیران پروژه‌ها تلاش می‌کنند با اعمال راهکارهای مناسب، اطمینان حاصل کنند که منابع پروژه به‌صورت اثربخش و کارا در پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها، ضعف مشهود کیفی پروژه‌های اجراشده، هزینه تمام‌شده بسیار بالای پروژه‌ها نسبت به برآوردهای اولیه و … را می‌توان به‌ عنوان بخشی از زنجیره مشکلات مهم پروژه‌های اجرایی برشمرد. از بارزترین مشکلات در اجرای پروژه ها، تأخیرات پروژه می‌باشد، به طور کلی تأخیر هرگونه عدول از توافقات زمان بندی شده متأثر از عوامل درونی و بیرونی سیستم می‌باشد که همواره باعث ایجاد مشکلاتی برای صاحب قرارداد (کارفرما) و مجری (پیمانکار) می‌گردد.

من علاقه مندم:

تقسیم‌بندی تاخیرات 

  • روش های تحلیل تاخیرات پروژه
  • روش افزایش برنامه زمان‌بندی با تاخیرات ایجاد شده کارفرما
  • روش افزایش برنامه زمان‌بندی با تاخیرات ایجاد شده توسط پیمانکار
  • روش مقایسه برنماه زمان بندی با زمان‌بندی واقعی
  • روش کاهش تاخیرات ایجاد شده کارفرما از زمان‌بندی واقعی
  • روش کاهش تاخیرات ایجاد شده پیمانکار از زمان‌نبدی واقعی
  •  روش تحلیل بازه‌های زمانی

 با توجه به تعدد پروژه‌های فعال در شرکت‌ها ، شناسایی عوامل تأخیر و کنترل و پیشگیری آنان جهت جلوگیری یا کاهش تأخیرات و هدایت منابع و امکانات موجود به سمت استفاده بهینه و افزایش کارایی، مفید و حائز اهمیت خواهد بود. همچنین با توجه به پیچیدگی، ویژگی، و حساسیت خاص پروژه های EPC در ابعاد مهندسی، اجرایی و قراردادی، تأخیرات ایجاد شده در این پروژه ها حائز اهمیت بوده و نیاز به بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق دارد.

این موارد شامل عواملی چون عدم قطعیت‌های حاکم بر مسایل مهندسی و اجرایی، تغییر در مفروضات اولیه پروژه، تغییر در محدوده و دامنه کاری پروژه، ضعف در مطالعات اولیه، عوامل محیطی و تأثیرات آن، بی تجربگی مجریان پروژه‌ها، نبود امکانات لازم و کافی و غیره می‌باشد.

دوره مدیریت ادعا و آنالیز تاخیرات به ما چه می آموزد:

۱. بررسی مخصر انواع سیستم های انجام پروژه ( سه عاملی، طرح و ساخت و….) و انواع قرارداها ( قیمت مقطوع، فهرست بهایی و…) و بررسی ادعاهای واقعی مرتبط با آن‌ها.
۲. مبانی حقوقی قراردادها و ادعاها در قانون مدنی و قوانین بالادستی ( تعهدات، انواع شروط، نحوه پیش‌بینی خسارت در قرارداد و سقف آن، خسارت عدم انجام تعهدات، الزام به انجام تعهدات، خیارات، خسارت تاخیر در پرداخت مطالبات و صورت وضعیت‌ها و…)

۳. فرآیندهای مدیرت ادعا در پروژه بر مبنای استاندارد مدیریت پروژه  PMBOK

      _ شناسایی ادعاها در پروژه

      _ پیشگیری و حذف ادعاها

      _ حل و فصل ادعاها

۴. فرآیند تهیه ادعا در پروژه و چالش‌های مربوطه

۵. روش‌های حل اختلاف و تشریح نکات مهم و کلیدی در روش حل اختلاف به روش داوری (الزامات داوری، نکات مهم در تنظیم قرارداد داوری، حق الزحمه داوری، شرایط ابطال رای داور، نحوه ارجاع به داوری و….)

۶. مروری بر فرآیند تدوین و بررسی لایحه تاخیرات در پروژه‌ها

 

    معرفی مدرس دوره: آقای دکتر مجید پرچمی جلال

    • دکتری عمران- مدیریت ساخت
    • استادیار دانشگاه تهران- گروه مدیریت پروژه
    • تدریس بیش از ۳۰۰ دوره آموزشی مدیریت قراردادهای طرح و ساخت و  EPC
    • دعاوی، قوانین و مدیریت پیمان، مدیریت پروژه برمبنای PMBOK
    • مجری تدوین ضوابط ارجاع کار در پروژه های مشارکت عمومی و خصوصی و…..

    گواهینامه

    در پایان دوره به شرکت‌کنندگانی که ساعات حضور آنها در جلسات دوره ۸۵ درصد و یا بیشتر از کل ساعات دوره باشد، گواهینامه پایان دوره از سوی سازمان مدیریت صنعتی اصفهان اعطاء خواهد شد. بدیهی است در غیر اینصورت گواهینامه صادر نخواهد شد.

    زمان دوره :

    این دوره آموزشی به مدت ۱۶ ساعت به صورت دو جلسه ۸ ساعتی و در تاریخ ۲ اسفند و ۳ اسفند برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است، برای سازمان ها و سایر مشتریان حقوقی، متناسب با شرایط ایشان و توافق فی مابین به صورت اختصاصی نیز برگزار می گردد.

    معرفی مسئول دوره به همراه اطلاعات تماس

    شماره‌های تماس : ۸-۶۶۳۷۲۰۶-۰۳۱ و ۱۴-۳۶۶۲۰۶۱۲-۰۳۱ و ۳۶۶۳۵۲۶۳

    برای کسب اطلاعات بیشتر عدد ۱۱۸ را به شماره ۰۹۰۳۱۵۶۷۹۳۳ ارسال فرمایید.

    من علاقه مندم: