بازاریابی یا مارکتینگ

به عنوان یک سازمان یا شرکت ارائه دهنده محصولات و خدمات، آیا می دانید که مشتریان از شما چه می خواهند؟ آیا خبر دارید که مشتریان شما چقدر به محصولاتتان اعتماد دارند؟ آخرین مرتبه ای که یک پست یا توییت درباره محصولات یا خدمات خود را دیده اید، چه زمانی بوده است؟ و این پست یا کامنت، تعریف بوده است یا انتقاد؟

نحوه پاسخ شما به این پرسش ها، مستقیما به توانایی بازاریابی شما بستگی دارد. نخستین و خلاصه ترین جمله‌ای که در تعریف فعالیت های بازاریابی می‌ توان گفت، آن است که بدون بازاریابی، تمام تلاش های دیگر سازمان عملا بی اثر می مانند. درک این جمله عجیب چندان دشوار نیست: سازمان ها برای تولید کالا یا خدمتی تلاش می کنند که در نهایت باید آن را به مشتریان و مخاطبان عرضه کنند. بدون بازاریابی، امکان ارائه تولیدات سازمان یا شرکت وجود نداشته و همه آنها درون همان سازمان باقی می مانند. بدون بازاریابی، نیازهای مشتری، شرایط بازار و تحولات آن از دید مشتری پنهان می ماند. از سوی دیگر، مشتریان نیز محصولات سازمان را نمی شناسند و به خدمات آن دسترسی ندارند. موفقیت یک سازمان، به توانایی فروش بالا بستگی دارد که این نیز مستلزم داشتن دانش در مورد بازارها، تحقیقات بازار، کانال های توزیع، استراتژی های بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی، استراتژی های قیمت گذاری و مسائل دیگر است.

تمامی این اهداف با اتخاذ یک استراتژی بازاریابی صحیح و کافی، ممکن می شود. با این مقاله همراه باشید تا دریابید که بازاریابی دربرگیرنده چه تلاش هایی است؟ اهمیت آن چیست؟ و برای کسب آخرین و به روزترین مهارت های مرتبط با بازاریابی، چه روش هایی وجود دارند؟

بازاریابی یا مارکتینگ چه فعالیت هایی را شامل می شود؟

شاید در نظر گرفتن بازاریابی به عنوان یک مفهوم جدید و نوین، عجیب باشد. اما واقعیت این است که از گذشته تا کنون، تکنیک ها و ابزارهای بازاریابی آنقدر تغییر کرده اند که امروزه این فعالیت، در فاصله بسیار زیاد از مفهوم اولیه خود قرار گرفته است. اهداف بازاریابی در دنیای امروز نیز، با مقاصد آن در گذشته بسیار متفاوت هستند. در گذشته، بازارها ثابت، پایدار و شاید قابل پیش بینی بودند، و سازمان ها برای کسب بهترین جایگاه در آنها به سادگی تلاش می کردند. در حال حاضر پیش بینی بازار به دلیل رقابت تنگاتنگ میان شرکت ها و ارائه محصولات متنوع توسط آنها، بسیار سخت و دشوار شده است. امروزه سازمان ها با توجه به محدودیت در منابع و رقابتی شدن بازارها، مدیران را وادار به پیاده سازی روش ها و شیوه های نوین بازاریابی، تکنیک های وفادارسازی مشتریان و آموزش فعالیت های مارکتینگ می کنند تا بیشترین اثربخشی و کمترین هزینه را برای شرکتشان به ارمغان آورند.

بازاریابی همه چیز است!

بازاریابی این هنر است که طرز فکر مردم را عوض کنید تا از کسب و کار خود سود ببرید.بازاریابی محصولاتی هستند که باز نمی گردند و مشتریانی هستند که باز می گردند.

تفاوت بازاریابی با تبلیغات

تبلیغات، ترویج پیام های ترغیب کننده به منظور معرفی محصولات و خدمات می باشد.بازاریابی فعالیت های تجاری است به قصد نزدیک سازی خریداران و فروشندگان به یکدیگر.

تفاوت بازاریابی با فروش

فروش فقط به رشد می اندیشد اما بازاریابی در صدد دست یابی به افق های دوردست و رسیدن به مرحله ی توسعه است.

من علاقه مندم:

چرا بازاریابی، یک فاکتور بسیار اساسی در رشد و موفقیت سازمان است؟

روش هایی که برای بازاریابی یا مارکتینگ در سازمان، شرکت و کسب و کار خود استفاده می کنید، تعیین کننده موفقیت یا شکست شما هستند. بازاریابی ابزاری است که برای ایجاد و حفظ تقاضا، ارتباط، اعتبار، رقابت و غیره کاربرد دارد. بدون بازاریابی، کسب و کار شما به دلیل کمبود یا عدم فروش، محکوم به شکست خواهد بود.

دلیل این اهمیت زیاد بازاریابی چیست؟ چرا بدون بازاریابی هر تلاش دیگری بی فایده خواهد بود؟ در این بخش از مقاله، با ۵ دلیل اهمیت این فعالیت در کسب و کارها آشنا خواهید شد.

بازاریابی، مشتریان را از وجود و فعالیت های شما آگاه می کند.

در یک سطح کلی، بازاریابی وسیله ای برای اطلاع دادن به مشتریان شماست. به طور قطع خود شما از ورودی ها و خروجی های سازمانتان و محصولات و خدمات خود آگاهی دارید، اما آیا مشتریان شما نیز از این اطلاعات بهره مند شده اند؟ برای این که یک فرد محصول شما را خریداری کند، باید درک کافی از چیستی و چگونگی عملکرد آن داشته باشد. در این نقطه است که بازاریابی وارد عمل شده و به عنوان موثرترین روش برای ارائه گزاره ارزشی سازمان شما به مشتریان ایفای نقش می کند. بنابراین، اگر آگاهی دادن به مشتری، در گزاره ارزشی کسب و کار شما موجود باشد (که قاعدتا هست)، بازاریابی هم به یکی از فعالیت های اصلی شما تبدیل می شود.

     بازاریابی یعنی قرار دادن محصول مناسب در جای مناسب، با قیمت مناسب و در زمان مناسب

بازاریابی، باعث پایداری کسب و کار شما می شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان، بازاریابی بیشتر شبیه غذای یک کسب و کار است و نه داروی آن. اساسا بازاریابی قرار است که حضور یک شرکت را حفظ کرده و از عدم درگیری مشتری با سازمان، ممانعت به عمل آورد. به این طریق، بازاریابی فعالیتی است که یک کسب و کار برای حفظ رابطه سالم با مشتریانش، می بایست به صورت روزانه ایجاد و مدیریت نماید. بازاریابی مهم است، چرا که به کسب و کارها اجازه می دهد تا ارتباطات طولانی مدت و ماندگاری را با مخاطبان خود حفظ کنند. دقت کنید که بازاریابی فعالیتی نیست که یک بار آن را انجام داده، تکمیل کنید و کنار بگذارید، بلکه نوعی استراتژی مداوم است که رشد سازمان را رقم می زند.

بازاریابی، درگیری مشتریان با کسب و کار شما را موجب می شود.

درگیری مشتریان با سازمان، قلب هر تجارت و کسب و کار موفقی است. بازاریابی کلید حل این مشکل است و تعیین می کند که چگونه می توان ارتباط با مشتری را به محض بیرون رفتن او از شرکت، حفظ کرد. در گذشته، تعاملات چهره به چهره این درگیری را ایجاد می کردند: شما به یک رستوران فست فود وارد می شدید، با میزبان صحبت می کردید، با گارسون ها می خندیدید، به صاحب رستوران سلام می کردید و غیره. در حالی که این ارتباطات شخصی و فردی هنوز وجود دارند و در بسیاری از موارد به صورت مفید هم ظاهر می شوند، اما در بازار امروز دیگر کافی نیستند. مشتریان شما میل دارند که خارج از مغازه یا شرکت هم با شما مرتبط بمانند. در اینجاست که بازاریابی پا به میدان گذاشته و با استفاده از هر رسانه ای که ممکن باشد، محتوا و پیام لازم را برای درگیر کردن مداوم مشتریان، به سمت آنها ارسال می کند.

بازاریـابی، مـدیریت رابطـه سـودآور بـا مشتری است. هدف دوگانه بازاریابی، جذب مشتریان جدید با ارائه ارزش بالاتر و حفظ مشتریان فعلی به وسیله جلـب رضـایت آنها است.

بازاریابی، باعث فروش محصولات و خدمات شما می شود.

کف خواسته های هر کسب و کار و سازمانی، ساختن پول است و بازاریابی، یک کانال ضروری برای رسیدن به این هدف، محسوب می شود. متخصصین زیادی بر این باور هستند که بدون بازاریابی، بسیاری از کسب و کارها وجود نخواهند داشت، چرا که همین فعالیت است که سرانجام فروش کالاها و خدمات را موجب می شود. البته که شما باید محصولات باکیفیت ارائه دهید، اما اگر مردم درباره شما و پیشنهاداتتان بی اطلاع باشند، آنگاه چگونه می خواهید چیزی را به فروش برسانید؟ در یک کلام: نخواهید توانست!

بازاریابی رشد زیادی را برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد.

بازاریابی یک استراتژی مهم است که شما را از رشد کسب و کار خود مطمئن می کند. در حالی که مشتریان کنونی همیشه باید اولویت اصلی شما باشند، تلاش های بازاریابی به شما کمک می کند تا تعداد این افراد را بیشتر کنید. فعالیت های کمی مانند گذاشتن پست در شبکه های اجتماعی و ایجاد کمپین های ایمیلی، نه تنها مشتریان فعلی شما را درگیر می کنند، بلکه اهدافتان را برای مشتریان بالقوه جدید، نیز گسترش می دهند. به طور خلاصه، بازاریابی آینده کسب و کار شما را با حفظ مشتریان کنونی و یافتن مشتریان جدید، تضمین می کند.

با دانستن این دلایل، دیگر شکی نیست که انجام فعالیت های بازاریابی، برای بقای هر کسب و کاری، فارغ از اندازه آن، ضرورت دارد. اما برای این کار به چه دانش و مهارت هایی نیاز است؟ چگونه می توان از آخرین روش های بازاریابی باخبر شد و آنها را به کار گرفت؟ آیا مطالعه کتاب های نوشته شده در این زمینه، برای بازاریابی موفق، کفایت می کند یا به اقدامات دیگری هم نیاز است؟

یکی از بهترین راهکارها برای آشنایی با جدیدترین استراتژی ها و متدهای بازاریابی دنیا، شرکت در دوره های بازاریابی موسسات معتبر و استفاده از دانش اساتید بزرگ است. دلیل این گفته چیست؟ چرا در کنار مطالعه، صحبت با صاحبان کسب و کارهای موفق و تجربه، باید در یک دوره بازاریابی نیز شرکت کنید؟ از سوی دیگر، اگر تمایلی به فعالیت مستقیم در حیطه بازاریابی نداشته باشید، آیا بهره مندی از این دانش و مهارت، کمکی به شما می کند؟ با ادامه مقاله همراه باشید تا به این پرسش ها، پاسخ دهیم.

چرا برای انتخاب مسیرهای شغلی مختلف، شرکت در دوره های بازاریابی ضرورت دارد؟

خواه تصمیم شما این باشد که در یک بانک سرمایه گذاری کنید، خواه تمایل داشته باشید که تحلیل مالی را به عنوان مسیر شغلی خود برگزینید و خواه عضویت در یک صندوق پوشش ریسک، اولویت شما باشد، باید بدانید که کسب و کارها چگونه عمل می کنند.

بسیاری از افراد، حتی پیش از استارت زدن کسب و کار خود، شرکت در دوره های بازاریابی را در برنامه خود قرار می دهند. هر کسی با هر تصمیمی برای آینده شغلی خود، به مقداری دانش بازاریابی نیاز دارد و شرکت در دوره های بازاریابی، یکی از بهترین روش ها برای کسب این دانش و مهارت است. پنج مورد زیر، از مهمترین دلایلی هستند که ضرورت حضور شما در یک دوره بازاریابی و بهره مندیتان از دانش و مهارت های ارائه شده در این کلاس ها، را روشن می کنند:

  • کسب دانش بازاریابی، درک شما را از مشتری بالا می برد.
  • با داشتن مهارت های بازاریابی، خواهید توانست که ارزش برند خود را ایجاد کرده و بالا ببرید.
  • با شرکت در دوره های بازاریابی، فضای بازار جهانی را به صورت مستقیم تجربه خواهید کرد.
  • با کسب دانش و مهارت بازاریابی، تجربه بازاریابی اومنی چنل خود را بهبود خواهید داد.
  • با شرکت در کلاس های بازاریابی، درک خود را از بازار و همچنین فعالیت های کسب و کار خود بالا خواهید برد.

چه ویژگی هایی دوره بازاریابی در سازمان مدیریت صنعتی را از دوره های مشابه، متمایز می کند؟

  • وجود منتور و کوچ (مربی ) در کل دوره
  • برگزاری بازدیدهای علمی و عملیاتی از کارخانه و شرکت ‌های تولیدی و خدماتی کشور و نشست ‌های انتقال تجربه با مدیران عامل و مدیران بازاریابی و فروش شرکت ‌ها
  • وجود یک گروه مجازی برای پاسخگویی به سؤالات شرکت‌کنندگان و تبادل اطلاعات در طی دوره
  • ملاقات حضوری با پیشکسوتان حوزه بازار ( بازاریابان تجربی)
  • جلسات کتاب ‌خوانی و نقد و بررسی کتاب ‌های بازاریابی
  • نمایش فیلم‌های داستانی و مستندهای علمی حوزه بازاریابی
  • بهره ‌گیری از مجرب ‌ترین متخصصان بازار، شامل اساتید با سابقه علمی و اجرایی معتبر در حوزه بازاریابی به ‌عنوان مدرس دوره

    با شرکت در دوره بازاریابی سازمان مدیریت صنعتی، چه اهدافی را می توانید دنبال کنید؟

    شکی نیست که آموزش، در هر حوزه ای سبب اصلاح عملکردها می شود. به عبارت دیگر، اثربخشی آموزش را می توان در تفاوت عملکرد افراد، قبل و بعد از آموزش سنجید. آموزش بازاریابی به معنی آموزش دادن روش های کاربردی بازاریابی به افراد و سازمان هاست و در دنیای جدیدی که فروش های آنلاین و همچنین رسانه های اجتماعی رشد شدیدی داشته اند، در نظر داشتن تحولات لازم در راهکارهای آموزش بازاریابی، اهمیت بسیار زیادی دارد.

    به طور کلی، هدف از آموزش بازاریابی شناخت نیازها و خواسته های بازار هدف و در نهایت جلب رضایت مشتریان است. از سوی دیگر، اگر بازاریابی کسب و کار خودتان را بدون آموزش در رابطه با آخرین روش ها و روندها شروع نمایید، احتمال اینکه با شکست روبرو شوید بسیار بالا خواهد بود. با شرکت در دوره بازاریابی برگزار شده در سازمان مدیریت صنعتی، به اهداف زیر در زمینه رشد و موفقیت شغلی و حرفه ای خود دست خواهید یافت:

    • کسب بینش و نگرش عمیق در مخاطبان برای پیش‌بینی روندها و تحولات بازار
    • کسب مهارت ‌های اجرایـی در حوزه بـازاریابی برای تصدی مشـاغل عالی اجرایی در حوزه های مختلف
    • کسب مهارت های لازم برای فعالیت در حوزه بازاریابی و فروش
    • تسلط بر تکنیک‌ ها و مهارت ‌های اجرای عملیات بازاریابی

      دوره بازاریابی در سازمان مدیریت صنعتی چه سرفصل هایی دارد؟

      سرفصل های دوره بازاریابی
      نام درس تعداد واحد
      اصول و مبانی بازاریابی ۲
      استراتژی بازاریابی ۲
      مدیریت ترویج و ارتباطات بازاریابی ۲
      دیجیتال مارکتینگ ۲

      رفتار مصرف کننده

      (روان شناسی مشتری، نورو مارکتینگ، بازاریابی حسی و …)

      ۲
      مدیریت قیمت گذاری ۲
      مدیریت ارتباط با مشتری ۱
      تحقیقات بازار ۲
      تدوین و اجرای برنامه بازاریابی ۱

      دوره بازاریابی در سازمان مدیریت صنعتی چند ساعت است؟

      مدت دوره بازاریابی یا مارکتینگ در سازمان مدیریت صنعتی، ۷۷ ساعت آموزشی است.

      مخاطبین دوره بازاریابی را چه کسانی تشکیل می دهند؟

      مخاطبان این دوره شامل متخصصان بازاریابی، مدیـران بازاریابی و فروش و کارشناسان بازاریابی و فروش و علاقه‌ مندان به فعالیـت در حوزه بازاریابی هستند.

      • مدیران میانی و مدیران ارشد کسب و کارهای کوچک
      • مدیران فروش و بازاریابی
      • مدیران روابط عمومی و تبلیغات
      • مدیران خدمات پس از فروش و پشتیبانی و
      • فروشندگان و بازاریابان

      از دیگر افرادی هستند که می توانند به خوبی از آموزش های ارائه شده در دوره بازاریابی بهره مند شوند.

      گواهینامه:

      در پایان دوره به شرکت‌کنندگانی که ساعات حضور آنها در جلسات دوره ۸۵ درصد و یا بیشتر از کل ساعات دوره باشد، گواهینامه پایان دوره از سوی سازمان مدیریت صنعتی اصفهان اعطاء خواهد شد. بدیهی است در غیر اینصورت گواهینامه صادر نخواهد شد.

      معرفی مدیر دپارتمان دوره به همراه اطلاعات تماس:

       ارسال عدد ۷۷ به ۰۹۰۵۱۵۱۴۷۹۶

      ۰۳۱-۳۶۶۳۷۲۰۶-۸

      من علاقه مندم: